23 May 2008

Ford, General Motors en de hoge olieprijs.

In de Wall Street Journal werd gewag gemaakt dat speculanten de olieprijs opdrijven. Op de spot markt was veel meer aanbod dan vraag naar olie was de teneur van het verhaal. Ook waren de marges te laag voor de raffinaderijen, waardoor deze niet voldoende incentives hadden om olie te verwerken. Goede argumenten, maar toch raar dat als er zoveel aanbod zou zijn, we voor alle soorten olie inmiddels bijna 2x meer betalen dan een jaar geleden. Het is juist de marginale olievraag die de prijs opdrijft. Vorige jaar was het stookolie waar een tekort aan ontstond en dit jaar is het diesel. Producten die men jaren lang niet aan de straatstenen kwijt kon en waardoor de groei van de vraag naar olie eigenlijk lang onopgemerkt is gebleven. Door plotselinge vraag naar diesel en stookolie moest de olieprijs wel omhoog, het aanbod kon de vraag niet bijbenen. Natuurlijk is de vraag hoeveel de olieprijs dan moet stijgen een interessante, maar de enige conclusie die daaraan valt te verbinden is dat de prijswerking op $135 eindelijk zijn werk doet want het is wereldwijd voorpagina nieuws. Of de prijs nog verder omhoog moet, zullen we de komende tijd zien, dit is afhankelijk in hoeverre dat wij efficienter omgaan met olie. Gezien de forse stijging van de afgelopen weken, kan worden geconcludeerd dat een olieprijs van $200 per vat in het verschiet ligt. Het zou natuurlijk best kunnen dat tijdelijk de prijs van olie daalt, maar als in 2008 de olieprijs reeds $135 aantikt dan doet dat het ergste vrezen.

En daarmee kom ik op het tweede onderwerp van vandaag. GM en Ford de iconen van de Amerikaanse auto industrie lijken weer in zwaar weer terecht zijn gekomen. De aandelenprijzen kelderen, en de martkwaarde van GM is weer op niveau gekomen dat de halve wereld denkt dat ze surceance van betaling gaan aanvragen. Het is zorgelijk, als bedrijven als GM en Ford niet in staat om te reorganiseren zonder surceance van betaling. Het betekent dat de Amerikaanse economie helemaal niet zo flexibel is als je ooit in de schoolboekjes hebt geleerd. Als GM een crisis nodig heeft, dan heeft de Verenigde Staten ook een crisis nodig om zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid. Wat me opvalt is dat we in Nederland het idee hebben opgevat dat Europa geen last zal krijgen van een crisis zoals die de laatste tijd rondwaart in de VS. Het ergste is achter de rug, is ongeveer de teneur van het verhaal. Als de VS zich niet kan aanpassen aan de nieuwe wereld orde dan vrees ik ook het ergste voor Europa. In Europa valt me op hoe weinig we de benodigde aanpassingen doorvoeren en dus er even goed (slecht) voorstaan als de VS. Als GM uit chapter 11 weet te blijven dan is er een grote kans dat VS zich ook kan aanpassen aan de uitdagingen die China en India voor ons opwerpen. Vandaag was een slechte dag, er ging weer 5% van de koers af en GM tikte de laagste koers aan sinds jaren. Zoals ik schreef steeds meer beleggers lijken de moed op te geven dat het nog goed komt.

No comments: